Het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde is een van de acht onderzoeksinstituten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam. Het instituut huisvest ongeveer 90 werknemers, te weten: 15 stafleden , 65 PhD-studenten en postdocs en 10 ondersteunende personeelsleden.
Organisatie

Daarnaast starten elk jaar ongeveer 35  studenten met de mastersstrack Astronomy and Astrophysics. Per jaar publiceren de medewerkers van het API ongeveer 170 gepeerreviewde wetenschappelijke artikelen en 7 proefschriften.

Organisatie

De dagelijkse gang van zaken en de algehele verantwoordelijkheid voor het instituut is in handen van de directeur, de instituutsmanager en het managementteam. Daarnaast worden alle stafleden betrokken bij het instituut via het maandelijkse stafoverleg. De PhD/postdoc-raad van het instituut zorgt ervoor dat ook de stem gehoord wordt van tijdelijke werknemers.

De stafleden van het Anton Pannekoek Instituut zijn op meerdere fronten betrokken bij de organisatie van de universiteit. Ze nemen onder andere deel aan examencommissies, aan onderwijscommissies en aan de ondernemingsraad. Leden van de PhD/postdoc-raad van het instituut hebben zitting in de overkoepelende PhD/postdoc-raad van de faculteit.

Nationale inbedding

De Nederlandse universitaire sterrenkundegroepen stemmen hun wetenschappelijk programma af via de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA). Het Anton Pannekoek Instituut huisvest het NOVA Informatie Centrum, de outreach- en communicatieafdeling van NOVA. Daarnaast werken ze nauw samen met de nationale onderzoeksfinancier NWO en met zijn instituten SRON en ASTRON. Deze samenwerking en afstemming vormen de sleutel tot het succes van de Nederlandse sterrenkunde. Het zorgt ervoor dat het Anton Pannekoek Instituut toegang heeft tot uitstekende faciliteiten en dat we kunnen meebeslissen bij het ontwerp en de wetenschappelijke richting van nieuwe instrumenten en telescopen.