Natuurkundige Chia-Ching Huang heeft de prijs gewonnen voor de beste posterbijdrage in een van de symposia van de 2018 Spring Meeting van de European Materials Research Society (E-MRS) in Straatsburg. Huang, promovendus aan het Institute of Physics die werkt in de groep van Katerina Newell (Dohnalova), won de prijs voor zijn poster over 'Photoluminescence anisotropy of organic and oxide passivated silicon nanocrystals'.
Chia-Ching Huang
Chia-hing Huang. Foto: UvA

De E-MRS Spring Meeting is een grote internationale conferentie over materiaalonderzoek, opgedeeld in 29 parallelle symposia. Chia-Ching Huang won de posterprijs in symposium I: ‘Materials research for group IV semiconductors: growth, characterization and technological developments III’. In zijn bijdrage, ‘Photoluminescence anisotropy of organic and oxide passivated silicon nanocrystals’, presenteerde hij zijn resultaten rond het weergeven van verschillende types stralingsovergangen in materialen met behulp van het behoud van polarisatie.

Bekende methode

Dit onderzoek over optische eigenschappen van materialen is een bekende methode om quantumconfinement en effecten van de grootte van nanostructuren te bestuderen. Met behulp van nanokristallen van verschillende groottes en oppervlakte-eigenschappen kon in Huangs onderzoek onderscheid gemaakt worden in de correlatie tussen elektronische structuur en grootte op de schaal van de Bohrstraal, minder dan een tienmilardste van een meter.

Huangs onderzoek werd financieel ondersteund door NWO vanuit de FOM-Projectruimte 15PR3230 over ‘Indirect-to-direct bandgap conversion in surface engineered Si and Ge nanostructures’.