Prof. dr. Frédéric Merkt (ETH Zurich) zal vanaf 17 september 2018 voor drie maanden Amsterdam bezoeken in het kader van het Visting Professorship-programma van de natuur- en sterrenkunde-instituten van de UvA en de VU. Gedurende deze periode zal prof. dr. Merkt aan de UvA ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel bekleden.
Frédéric Merkt

Prof. dr. Merkt is een van de leidende onderzoekers wereldwijd op het gebied van atoom- en molecuulfysica. Hij is in het bijzonder bekend als vooraanstaand expert op het gebied van laserspectroscopie en heeft twee ERC Advanced Grants voor zijn onderzoek gekregen. Prof. dr. Merkt is auteur van meer dan 200 ge-peer-reviewde publicaties. Hij heeft een groot aantal prijzen en onderscheidingen ontvangen, waaronder het Fellowship van de American Physical Society, de Otto Bayer Award, de National Latsis Prize en de Carus-medaille van de Duitse Academie van Wetenschappen. Prof. dr. Merkt zal op wetenschappelijk gebied samenwerken met diverse onderzoeksgroepen aan zowel de UvA (van der Waals-Zeemaninstituut) als aan de VU (LaserLab).

Visiting Professorship

Het Physics and Astronomy Visiting Professorship-programma is opgezet in 2017, en richt zich op excellente wetenschappers met een buitengewoon onderzoeksprofiel, die bekend staan als experts in disciplines waarin de UvA en de VU actief zijn. Van de geselecteerde wetenschappers wordt verwacht dat ze bijdragen aan het versterken van de wetenschappelijke en academische activiteiten van de Amsterdamse natuur- en sterrenkundige gemeenschap, en dat ze fungeren als rolmodel voor studenten.

Contact

Wie prof. dr. Merkt wil ontmoeten kan contact opnemen met zijn gastheren , prof. dr. Kjeld Eikema (VU), prof. dr. Wim Ubachs (VU) en dr. Klaasjan van Druten (UvA).