Ter voorbereiding op ons sterrenkunde-evenement voor kinderen, dat op 22 januari om 17.00 uur wordt gehouden, gaat de blog van deze maand over hulpmiddelen en activiteiten voor kinderen op het gebied van sterrenkunde en STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

De laatste tijd is het voor kinderen moeilijker om musea te bezoeken of om live sterrenkijkavonden bij te wonen. We willen echter dat kinderen enthousiast blijven voor de wetenschap, ook als ze thuis moeten blijven. Onderstaand schetsen we wat mogelijkheden hiervoor.

Een tafel gevuld met knutselspullen omringd door mensen waar kinderen hun eigen pulsars knutselen
Kinderen die hun eigen pulsars bouwen

ESA Kids (Nederlands en Engels)

De Europese Ruimtevaartorganisatie heeft kinderen een aantal dingen te bieden op het gebied van sterrenkunde en andere bètawetenschap. Er zijn blogs over leuke sterrenkundige experimenten, games, wedstrijden, knutselprojecten, educatieve video’s en beelden van het internationaal ruimtestation.

NEMO: Thuis ontdekken (Nederlands en Engels)

NEMO heeft van alles te bieden, zoals leuke weetjes, quizzen en eenvoudige experimenten om zelf thuis te doen. Er is een breed scala aan onderwerpen, zodat er voor elke leeftijd iets te vinden is. Je kind kan zelf aan de slag en kan – heel belangrijk – spelenderwijs leren.

Lesmateriaal van Astronomie.nl (Nederlands)

Astronomie.nl biedt een aantal hulpmiddelen voor lessen sterrenkunde, voor zowel lager als middelbaar onderwijs. Ook worden er tips en ideeën gedeeld over hoe je sterrenkunde kunt beoefenen vanuit huis, met links naar voorbeeldexperimenten, tips voor sterrenkijken en activiteitenboeken.

A group of three girls with diy-spectroscopes
A group of girls with diy-spectroscopes

NASA Kids Club (Engels)

NASA heeft flink wat te bieden voor kinderen tot negen jaar, zoals activiteitenboekjes over sterrenkunde die je thuis kunt afdrukken, handleidingen voor knutselprojecten (bijvoorbeeld de bouw van een rietjesraket), leuke computerspelletjes en zelfs verhalen over astronomie.

Hopelijk kun je met dit alles de tijd overbruggen waarin andere activiteiten niet beschikbaar zijn. Zodra er weer wat beperkingen zijn opgeheven, is er van alles te doen. Planetaria zijn bijvoorbeeld een geweldige ervaring voor het hele gezin, de JWG organiseert regelmatig sterrenkundige uitstapjes voor kinderen en bij het API organiseren we jaarlijks sterrenkijkevenementen en open dagen. We wensen jou en je kind veel plezier terwijl jullie met de hier geschetste activiteiten nieuwe dingen over wetenschap leren.