Per 1 januari 2021 heeft professor Ralph Wijers het directeurschap van het Anton Pannekoek Instituut (API) overgedragen aan professor Carsten Dominik. Op 28 januari viert het API de overdracht met een besloten virtueel evenement.

Wijers is 10 jaar directeur geweest: Een directeurschap geldt voor 5 jaar en kan verlengd worden met nog eens 5 jaar. Onder Wijers’ leiding is het API aanzienlijk gegroeid, zowel in aantal als in breedte, door onder andere interdisciplinaire samenwerkingsverbanden zoals GRAPPA en Origins. Ook zijn er grote stappen gezet wat betref inclusiviteit en diversiteit.

Portretfoto van Carsten Dominik
Carsten Dominik

Dominik’s onderzoek concentreert zich rondom de vorming en evolutie van sterren en planeten. Hij houdt zich vooral bezig met de structuur en evolutie van protoplanetaire schijven rond jonge sterren. Deze schijven zijn de geboorteplaatsen van nieuwe planeten, zogenoemde exoplaneten, buiten ons eigen zonnestelsel.

Samen met collega's van ETH Zürich was Dominik verantwoordelijk voor een belangrijk deel van een nieuw instrument (SPHERE, bedoeld voor de studie van planeten en schijven) gebouwd voor de Very Large Telescope (VLT) in Chili. In zijn onderzoek focust hij zich ook op numerieke modelberekeningen om de evolutie van protoplanetaire schijven te analyseren en de vorming van nieuwe planeten na te bootsen en te bestuderen. De zoektocht naar aardachtige planeten en de grote vraag "Zijn We Alleen" vraagt samenwerking met andere disciplines zoals aardwetenschappen, scheikunde en biologie. Dominik is nauw betrokken geweest bij de vorming van het Origins samenwerkingsverband.

Dominik is sinds 1999 verbonden aan het Anton Pannekoek Instituut van de UvA, en was tijdelijk bijzonder hoogleraar Exoplaneten aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft tal van wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan, onder meer in Nature, Science, Astronomy and Astrophysics en The Astrophysical Journal.

In de komende jaren wil Dominik de wetenschappers en studenten op API ruimte geven voor hun excellente onderzoek en onderwijs, interdisciplinaire samenwerkingen binnen FNWI en er buiten bevorderen, en zorg dragen dat API een inclusieve, veilige en vooral prettige werkplek blijft.