Diversiteit is van onschatbare waarde en cruciaal voor innovatief onderzoek en wij streven ernaar dat ons instituut divers, inclusief en rechtvaardig is voor iedereen. Met "diversiteit" verwijzen wij naar het hele scala van menselijke verschillen, waaronder, maar niet uitsluitend, verschillen in geslacht, geslachtsidentiteit, ras, etniciteit, seksuele geaardheid, leeftijd, sociaal-economische status, religie en taal.

Partners

Als API maken wij deel uit van een grotere gemeenschap, zowel nationaal voor sterrenkunde als lokaal als onderdeel van de Faculteit der Natuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. We werken nauw samen met de volgende organisaties:

Netherlands Astronomy Equity and Inclusion Committee (NAEIC)

NAEIC is een commissie van de Raad van de Astronomie en bevat vertegenwoordigers van alle Nederlandse sterrenkundige instituten. De missie van NAEIC is het bevorderen van gelijkheid en inclusie in de Nederlandse sterrenkunde gemeenschap in de breedste zin van het woord.

Bureau Diversiteit van de Faculteit der Natuurwetenschappen (FNWI)

De diversity officer van de Faculteit der Natuurwetenschappen is verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van zaken, kan geraadpleegd worden door zowel medewerkers als studenten en geeft de decaan gevraagd en ongevraagd advies over zaken die betrekking hebben op diversiteit aan de Faculteit der Natuurwetenschappen.

Chief Diversity Officer UvA

De CDO bekritiseert en houdt het CvB en anderen aan de UvA ter verantwoording en geeft kritische feedback als de voortgang stokt of hapert.

Programma's

API zet zich actief in voor een meer diverse en inclusieve sterrenkundeomgeving. Hieronder staan enkele dingen die mensen in ons instituut doen om dit te ondersteunen:

ASPIRE

ASPIRE is een jaarlijks 8-weeks zomerprogramma voor MSc-studenten om een echt onderzoeksproject te doen bij het API. ASPIRE is speciaal bedoeld om studenten te bereiken uit landen en instituten waar de mogelijkheden voor onderzoekservaring schaars zijn, vooral uit groepen waarvan de talenten doorgaans onbenut en ondervertegenwoordigd zijn bij sterrenkundige instituten, waaronder, maar niet beperkt tot: mensen van kleur, vrouwen en studenten met een sociaal-economische achtergrond.

ALTAIR

Het Altair-project is een project van prof. Sera Markoff, waarbij basisschoolleerlingen kennismaken met astronomie en natuurkunde. Kinderen van diverse etnische achtergronden krijgen les van UvA-wetenschappers, waarmee ongeveer 140 kinderen per jaar worden bereikt. De hoop is dat dit project meer leerlingen met een niet-westerse achtergrond stimuleert tot een studie of carrière in de wetenschap.

Jaarlijks evenement Girl's Day

Girl's Day is een jaarlijks evenement, georganiseerd door VHTO, waarbij in heel Nederland bedrijven werkzaam in de techniek, IT en bètawetenschappen hun deuren openen voor meisjes van 10-15 jaar. Het doel is hen kennis te laten maken en enthousiast te maken voor een carrière in deze sector, en aandacht te vragen voor het gebrek aan genderdiversiteit in deze sector. API doet altijd mee, georganiseerd door onze outreach organisator Esther Hanko.

Andere middelen van de Universiteit van Amsterdam

Voor alle middelen die de UvA beschikbaar heeft voor het bevorderen van diversiteit, gelijkheid en inclusie, zie hier