Sociale veiligheid aan de Universiteit van Amsterdam
Hulpmiddelen van de Universiteit van Amsterdam
Binnen de UvA bestaan verschillende mogelijkheden om ongewenste situaties te melden. Bij wie je dit kunt melden hangt af van de omstandigheden (zie deze webpagina voor meer informatie).
- De ombudsfunctionaris is de persoon waar je terecht kunt als je structurele problemen en/of misstanden aan de UvA ervaart
- De vertrouwenspersoon voor studenten of voor medewerkers is de contactpersoon als je ongewenst gedrag hebt meegemaakt (zoals pesten, intimidatie, geweld, discriminatie)
Als je formeel een klacht wilt indienen, biedt de UvA een geschikt platform. Er bestaan drie categorieën:
- Klachten;
- Bezwaar (tegen een besluit van het College van Bestuur);
- Beroep (tegen een beslissing van een examinator of examencommissie).
Voor de laatste twee categorieën geldt een termijn van 6 weken. Meer gedetailleerde informatie is hier te vinden. Op dezelfde pagina staat ook beschreven welke stappen je moet nemen om je rapport concreet in te dienen.
Daarnaast biedt de UvA een scala aan ondersteuning voor zowel studenten als medewerkers, inclusief maar niet beperkt tot kwesties rond
- Geestelijke en lichamelijke gezondheid;
- Academische integriteit;
- Handicaps, lichamelijk en lerend;
- Financiële problemen;
- Structurele onrechtvaardigheden.
API ondersteuning
Bij API beseffen we dat de huidige meldingskanalen van de universiteit intimiderend kunnen zijn. Wij zijn niet formeel opgeleid als vertrouwenspersonen, maar er zijn verschillende mensen waar je terecht kunt voor advies of gewoon om iets te bespreken wat je dwars zit.
Zie voor meer informatie dit overzicht