Tijdens het 'UvA uur van het onderwijs' zijn de winnaars van de Docent van het Jaar verkiezing bekendgemaakt. Alex de Koter kreeg de meeste stemmen binnen de FNWI en werd daarmee door studenten en medewerkers van onze faculteit verkozen tot facultair Docent van het Jaar.
Fotografie: Dirk Gilissen

Een voor een werden de winnaars van de verschillende faculteiten tijdens het 'UvA Uur van het Onderwijs' bekendgemaakt. Als allerlaatste was het de beurt aan de winnaar van de FNWI: Alex de Koter. Zijn reactie was zeer enthousiast: 'Wat leuk. Super leuk. Geweldig. Ik ben helemaal vereerd. Dankjewel,' zei hij hardop lachend.

Wat stemmers zeggen

Studenten prijzen Alex de Koter om zijn sterke anekdotes en verhalen, het feit dat hij alle studenten bij naam kent, een sfeer van inclusie creeert en studenten betrekt bij de colleges. Bovendien weet hij recente ontdekkingen te combineren met humor en zodoende de studiestof op een heldere manier te behandelen.

Wat zijn collega's zeggen

Op de vraag of zijn collega's van het Anton Pannekoek Instituut iets over De Koter kunnen vertellen, antwoorden zij: 'Alex is een man met een grote, oprechte belangstelling voor wat zijn studenten beweegt. Hij doet zijn best zich in de ander te verplaatsen en met die kennis zijn onderwijs en adviezen zo op maat mogelijk te maken. Studenten voelen zich gezien en gehoord door hem. Wij denken dat studenten hem zien als een warm, bijna vaderlijk, en prikkelend rolmodel.' Zij geven ook aan dat hij een voorbeeld als het aankomt op zijn attitude ten opzichte van leren: 'Hij is nieuwsgierig en volhardend en hij neemt niet zomaar ergens genoegen mee. Dat is ook een hele mooie les voor zijn studenten.'

Tips voor andere docenten

Tijdens de uitreiking wordt De Koter ook nog gevraagd om een tip te geven aan andere docenten: 'Lesgeven heeft alleen maar zin als leren plaatsvindt. Je moet dus continu bezig zijn met erachter te komen wat een student denkt en doet. Je moet continu in dialoog. Vragen wat ze begrijpen en wat ze niet begrijpen en je colleges daar dan op aanpassen.'

Over Alex de Koter

De Koter is begin dit jaar benoemd tot hoogleraar Astrophysics en is sinds 1997 werkzaam aan het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde van de Universiteit. Daar houdt hij zich bezig met de evolutie van massieve sterren. Hij heeft dit jaar ook een 'Speciale Kwalificatie Onderwijs' voltooid, met als thema studentgericht onderwijs om het beste in studenten naar boven te halen door docenten te helpen hun onderwijs te ontwerpen aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten.

De Koter was eerder ook werkzaam bij NASA’s Goddard Space Flight Center. Hij was een van de eerste astronomen die de Hubble Space Telescoop gebruikte na de Space Shuttle missie die nodig was om aanpassingen aan te brengen om de telescoop goed scherp te laten stellen.

Atmosferen en stralingstransport

Alex de Koter doceert het vak Atmosferen en stralingstransport. Dit vak voorziet studenten van fundamentele kennis, omdat de informatie die wij van het heelal ontvangen allemaal in licht en straling gecodeerd is. Begrijpen hoe deze straling wordt geproduceerd door de fysica in sterren en planeten, en verder reist door het interstellair medium voordat het onze telescopen bereikt, is van essentieel belang voor elke sterrenkundige. De Koter geeft dit vak al jaren in de Master Astronomy & Astrophysics en krijgt ieder jaar zeer lovende recensies van studenten.

Docent van het Jaar verkiezing

De docenten van het UvA Teaching & Learning Centre organiseren in samenwerking met de studenten van de Centrale Studentenraad sinds 2007 de jaarlijkse Docent van het Jaar verkiezing. Deze verkiezing is bedoeld om docenten in het zonnetje te zetten. Bij de FNWI zijn dit jaar 65 docenten genomineerd als facultaire winnaar. Binnen de hele UvA werden 484 docenten genomineerd voor de titel Docent van het Jaar. Op 19 oktober wordt de winnaar van alle faculteiten bekendgemaakt.

Overige winnaars

Ook Andrea Weihrauch (EB),  Bart Wallet (FGw), Myrna Roks (ACTA), René Smits (FdR) en Sharon Klinkenberg (FMG) werden verkozen tot facultair docent van het jaar. Lees ook het artikel van Folia over de bekendmaking van de Docenten van het Jaar.

Wij feliciteren Alex de Koter van harte met de eretitel facultair Docent van het Jaar!