Prof. dr. Rohini Godbole zal vanaf 1 september 2018 voor drie maanden Amsterdam bezoeken in het kader van het Visting Professorship-programma van de natuur- en sterrenkunde-instituten van de UvA en de VU. Gedurende deze periode zal prof. dr. Godbole aan de UvA ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel bekleden.
Rohini Godbole
Rohini Godbole. Foto: IIS Bangalore

Prof. dr. Godbole van het Indian Institute of Science is een van de meest prominente deeltjes-fenomenologen van India. Ze heeft buitengewoon brede wetenschappelijke interesses, variërend van de astrodeeltjesfysica en de fysica voorbij het standaardmodel tot de natuurkunde van hadronen, waar ze meer dan 250 artikelen over heeft geschreven.

Bijzonder interessant

De natuurkunde die een rol speelt bij deeltjesversnellers is al sinds vele jaren een van de speerpunten van haar onderzoek. Ze is ook zeer actief rond het thema van vrouwen in de wetenschap, en is ook in dat opzicht een inspirerend rolmodel. De interesses van Rohine Godbole zijn bijzonder interessant voor de Amsterdamse academici aan de UvA, de VU en het Nikhef die in de theoretische en experimentele deeltjes- en astrodeeltjesfysica werken.

Het Physics and Astronomy Visiting Professorship-programma is opgezet in 2017, en richt zich op excellente wetenschappers met een buitengewoon onderzoeksprofiel, die bekend staan als experts in disciplines waarin de UvA en de VU actief zijn. Van de geselecteerde wetenschappers wordt verwacht dat ze bijdragen aan het versterken van de wetenschappelijke en academische activiteiten van de Amsterdamse natuur- en sterrenkundige gemeenschap, en dat ze fungeren als rolmodel voor studenten.

Contact

Wie prof. dr. Godbole wil ontmoeten kan contact opnemen met haar gastheer, prof. Eric Laenen.