In het kader van het Visiting Professorship-programma van de natuur- en sterrenkundeïnstituten van UvA en VU zal prof. Zakya Kafafi (Lehigh University) gedurende een aantal periodes in 2019 Amsterdam bezoeken, te beginnen met een tiendaags bezoek vanaf 25 maart. Prof. Kafafi zal gedurende een deel van haar bezoek ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel aan de UvA bekleden.
Zakya Kafafi
Prof. Zakya Kafafi

Prof. Zakya Kafafi is een vooraanstaand expert in opkomende technologieën die gebaseerd zijn op organische elektronica en fotonica. Haar onderzoeksinteresses omvatten een breed spectrum aan disciplines, waaronder de natuur- en scheikunde van organische en nanogestructureerde materialen, organische niet-lineaire optica, en materialen die licht uitzenden. In 2007 werd prof. Kafafi directeur van de Division of Materials Research (DMR) van de Amerikaanse National Science Foundation. Ze was de eerste vrouw die deze grootste en ontegenzeggelijk meest complexe divisie in het Mathematical and Physical Sciences Directorate leidde, en gedurende haar aanstelling was ze verantwoordelijk voor een budget-portfolio van bijna een miljard dollar. Ze ontving een Edison Award voor de uitvinding van een eenvoudige en kosteneffectieve tweestapsmethode om geleidende polymeren te maken voor flexibele organische fotonische en elektronische apparatuur.

Prof. Kafafi is verder lid van de American Chemical Society en Sigma Xi. Ze is een Fellow van de American Association for the Advancement of Science, de Materials Research Society, de Optical Society of America, en de International Society of Optics and Photonics. Ze ontving de Kuwait Prize in de categorie van Toegepaste Wetenschappen (Schone & Duurzame Energietechnologie) van de Kuwait Foundation for the Advancement of Sciences (KFAS), “voor haar onderzoek naar het gebruik van organische zonnecellen om schone en duurzame energie te genereren, en om hun prestatie en efficiëntie te verbeteren,” en Hillebrandprijs, de hoogste erkenning van de Chemical Society of Washington, “voor haar baanbrekende bijdragen in organische optische en elektronische technologieën met behulp van innovatief onderzoek in de fysische chemie en materiaalchemie.”

Gedurende haar verblijf in Amsterdam zal prof. Kafafi in contact staan met onderzoekers bij VU, UvA en AMOLF. Ze zal ook bijdragen aan het onderwijs in het mastervak Organic Photovoltaics.

Het Physics & Astronomy Visiting Professorship-programma werd opgericht in 2017, en richt zich op excellente academici met een buitengewoon onderzoeksprofiel; vooraanstaande experts in enkele van de disciplines waarin de UvA en VU actief zijn. Van de geselecteerde wetenschappers wordt verwacht dat ze bijdragen aan het versterken van de wetenschappelijke en academische activiteiten binnen de natuur- en sterrenkundige gemeenschap in Amsterdam, en optreden als inspirerende rolmodellen voor studenten.

Als u prof. Kafafi wilt ontmoeten kunt u contact opnemen met dr. Elizabeth von Hauff.