In het kader van het Visiting Professorshipprogramma van de natuur- en sterrenkundeïnstituten van de UvA en de VU bezoekt prof. Shrinivas Kulkarni gedurende twee maanden Amsterdam, vanaf 15 mei 2019. Prof. Kulkarni zal in deze periode ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel aan de UvA bekleden.
Kulkarni
Prof. Shrinivas Kulkarni

Shrinivas Kulkarni is de George Ellery Hale Professor of Astronomy aan het California Institute of Technology. Hij was gedurende de periode van 2006-2018 Executive Officer for Astronomy (1997-2000) en Director of Caltech Optical Observatories. Hij werd daarnaast door Cornell University benoemd tot AD White Professor-at-Large. Kulkarni heeft ook een eredoctoraat van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is voorzitter van het Physical Sciences Panel van de Infosys Science Foundation.

Carrière en prijzen

Kulkarni verkreeg zijn masterdiploma aan het Indian Institute of Technology in Delhi, en zijn PhD aan UC Berkeley. Hij was korte tijd postdoctoraal onderzoeker aan UC Berkeley en Caltech waarna hij in 1987 een vaste positie bij Caltech kreeg. Zijn onderscheidingen omvatten onder meer de Alan T. Waterman Prize van de NSF, een beurs van de David and Lucile Packard Foundation, een Presidential Young Investigator Award van NSF, de Helen B. Warner-prijs van de American Astronomical Society, de Janksy Prize of Associated Universities, Inc en de Dan David Prize.

Kulkarni is lid van diverse academische verenigingen: de American Academy of Arts & Sciences, de Royal Society of London, de US National Academy of Sciences, de Indian Academy of Sciences en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Onderzoeksinteresses

Professor Kulkarni's belangrijkste onderzoeksinteresses zijn het onderzoek naar compacte objecten (neutronensterren en gammaflitsen) en kosmische explosies, waaronder snelle radioflitsen en zwaartekrachtsgolven afkomstig van samensmeltende hemellichamen. Hij is bekend als ontdekker van vele astronomische objecten waaronder bruine dwergen en milliseconde-pulsars, en stond aan de basis van de elektromagnetische waarnemingen van samensmeltingen die met behulp zwaartekrachtsgolven ontdekt werden. Hij is zeer geïnteresseerd in het ontwikkelen en verfijnen van astronomische methodes. Hij heeft meer dan 500 artikelen gepubliceerd, die samen goed zijn voor meer dan 45.000 referenties, en heeft bijna zeventig artikelen in Nature op zijn naam staan. Zijn onderzoeksinteresses overlappen sterk met die van de leden van de API- en GRAPPA-instituten aan de UvA en het natuurkundeïnstituut aan de VU. Prof. Kulkarni zal bij al deze instituten samenwerken met zowel junior- als senioronderzoekers.