Op 10 juli 2019 kwam een groep vooraanstaande theoretisch natuurkundigen, actief op het gebied van astrodeeltjesfysica en kosmologie, bijeen met afgevaardigden van APPEC en CERN om de aftrap te geven voor EuCAPT (het European Consortium for AstroParticle Theory), een nieuw initiatief met als doel om activiteiten op het gebied van astrodeeltjesfysica en kosmologie in Europese centra en instituten te coördineren en bevorderen. Tijdens de bijeenkomst werd Gianfranco Bertone (GRAPPA, UvA-IoP) als directeur van EuCAPT benoemd.
EuCAPT
Het bestuur van EuCAPT.

Het bestuur van EuCAPT bestaat uit internationaal vermaarde wetenschappers die verbonden zijn aan grote Europese instituten: Gianfranco Bertone (Universiteit Amsterdam), Philippe Brax (CEA Saclay), Vitor Cardoso (IST Lisbon), Gian Giudice (CERN), David Langlois (APC Paris), Silvia Pascoli (Universiteit Durham), Hiranya Peiris (UCL London & OKC Stockholm) Antonio Riotto (Universiteit van Genève), Subir Sarkar (Universiteit van Oxford), Piero Ullio (SISSA Trieste), Andrew Taylor (DESY Hamburg), Licia Verde (Universiteit van Barcelona). CERN zal fungeren als centrale hub voor EuCAPT, en neemt de fincanciële en administratieve ondersteuning van de activiteiten op zich.

Gianfranco Bertone, die als directeur van EuCAPT werd benoemd, zei: “EuCAPT is een bottom-up-initiatief dat als doel heeft om open en inclusief te zijn. We zullen binnenkort contact opnemen met de wetenschappelijke gemeenschap en de maatschappij als geheel met de uitnodiging om deel te nemen in ons mooie programma van wetenschappelijke en populairwetenschappelijke activiteiten. Stay tuned!”.

Onder de eerste EuCAPT-activiteiten vallen een jaarlijkse bijeenkomst voor de gehele astrodeeltjes-gemeenschap die voor het eerst zal plaatsvinden op CERN in 2020, en twee workshops over specifieke onderwerpen bij andere deelnemende instituten. Meer informatie over de activiteiten van EuCAPT zal in september worden bekendgemaakt, wanneer ook de website van het initiatief zal worden gelanceerd.