In het kader van het Visiting Professorship-programma van de natuur- en sterrenkundeinstituten van de UvA en de VU bezoekt prof Eiichiro Komatsu vanaf eind februari Amsterdam voor vier weken. Professor Komatsu zal in deze periode ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel aan de UvA bekleden.
Eiichiro Komatsu. Foto: UvA

Eiichiro Komatsu is directeur van het Max-Planck-Instituut voor Astrofysica in Garching, Duitsland. Hij is ook bijzonder hoogleraar aan de Ludwig Maximilians-Universiteit in München.

Carrière en prijzen

Professor Komatsu promoveerde aan de Tohoku Universiteit. Hij werkte kort als postdoctoral onderzoeker aan Princeton University en kreeg daarna een aanstelling aan de University of Texas at Austin in 2013. Tussen 2009 en 2012 was hij directeur van het Texas Cosmology Center. Sinds 2012 is hij een van de directeuren van het Max-Planck-Instituut voor Astrofysica.

Professor Komatsu ontving vele prestigieuze prijzen. De lijst omvat onder andere de Breakthrough Prize in Fundamental Physics (2017); de Astronomical Society of Japan Chushiro Hayshi Prize (2014); de American Astronomical Society Lancelot M. Berkeley – New York Community Trust Prize for Meritorious Work in Astronomy (2013) en de Gruber Cosmology Prize (2012). Hij was ook een Fellow van de American Physical Society in 2015.

Onderzoeksinteresse

Professor Komatsu is primair geïnteresseerd in kosmologie. Hij is waarschijnlijk het bekendst vanwege zijn bijdragen aan de meting van de anisotropie en data-analyses van de kosmische achtergrondstarling met de WMAP-satelliet. Hij is hoofdauteur van de WMAP-kosmologieartikelen sinds Jaar 5, die alle duizenden keren werden geciteerd door een brede gemeenschap natuurkundigen en astronomen. Verder beslaan de onderzoeksinteresses van professor Komatsu een breed gebied binnen de kosmologie van het vroege universum, zoals zwaartekrachtsgolven door inflatie, de structuur op grote schaal, hoge-energie-astrofysica en de zoektocht naar donkere materie. Hij publiceerde vele artikelen met een hoge impact.