Negen veelbelovende jonge wetenschappers van de UvA ontvangen een veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de financiering, van maximaal 280.000 euro per onderzoeker, kunnen de laureaten gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.

De planning van NWO verloopt dit jaar iets anders dan gebruikelijk. De toekenningen nu betreffen een deel van de Veni-ronde 2021, uit het wetenschapsdomein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW). Over de toekenningen in de domeinen Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) wordt in 2022 besloten.

De UvA-laureaten

• Dr. Fabian Eisenreich (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences): Licht schijnen op groene chemie
    Duurzame technologieën zijn essentieel om onze toekomstige ecologische voetafdruk te verminderen. Wat groene chemie betreft, is het van groot belang om chemische reacties te kunnen doen in puur water. Eisenreich gaat in zijn onderzoek gebruikmaken van op maat gemaakte nanoreactoren om waardevolle chemische reacties uit te voeren in water met behulp van (zon)licht.

• Dr. Giulia Giubertoni (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences): Een moleculair beeld van defecte collageen-structuur in osteogenesis imperfecta
    Osteogenesis imperfecta is een ernstige, soms dodelijke ziekte die wordt veroorzaakt door mutaties in de genen die coderen voor het eiwit collageen, de belangrijkste bouwsteen van huid en botten. Giubertoni gaat onderzoek doen naar de moleculaire oorsprong van deze ziekte, om vast te stellen welke moleculaire eigenschappen het functioneren van collageenweefsel bepalen.
  • Dr. Jonas Groschwitz (Institute for Logic, Language and Computation): Computers helpen te zeggen wat ze echt bedoelen
    Als een computer tegen ons praat, bijvoorbeeld bij het beantwoorden van een vraag, moet hij dat antwoord vanuit zijn innerlijke computerrepresentatie vertalen naar vloeiende menselijke taal. In dit project combineert Groschwitz taalkunde en de meest geavanceerde technieken op het gebied van machinaal leren, zodat de gegenereerde taal precies uitdrukt wat de computer bedoelde te zeggen.

• Dr. Eric Nalisnick (Informatics Institute): Voortdurend leren onder menselijke begeleidingSystemen voor kunstmatige intelligentie (AI) moeten zich aanpassen aan nieuwe scenario's. Toch moeten we ervoor zorgen dat het nieuwe gedrag en de nieuwe vaardigheden die ze verwerven, veilig zijn. Nalisnick gaat AI-technieken ontwikkelen waarmee autonome systemen zich voorzichtig kunnen aanpassen, onder begeleiding van een mens.

• Dr. Vlad Niculae (Informatics Institute): Intelligente en interactieve natuurlijke taalsystemen die je kunt vertrouwen en beheersen
    Kunstmatige intelligentie benadert schijnbaar menselijke prestaties in automatisch vertalen en converseren. In de praktijk blijkt echter dat zulke systemen onbeheersbaar zijn en zelfs, ongevraagd, schadelijke uitingen produceren. Gebruikmakend van doorbraken op het gebied van machinaal leren herziet Niculae taalgeneratie met bijzondere aandacht voor betrouwbaarheid en beheersbaarheid.

• Dr. Koen Prange (Amsterdam UMC, locatie AMC): Epigenetische sturing van macrofagen in ontstekingsreacties
    Macrofagen zijn plastische immuuncellen die vechten tegen zeer uiteenlopende ziekteverwekkers en afvalstoffen verwijderen. Prange gaat ontrafelen hoe macrofagen zich wapenen tegen deze verscheidenheid via epigenetische processen. Deze processen sturen welke genen aan of uit worden gezet en bepalen daarmee hoe een cel reageert op een prikkel van buitenaf.

• Dr. Jan van Roestel (Anton Pannekoek Institute for Astronomy): Het leven en dood van witte-dwergdubbelsterren
    Dubbele witte-dwergsterren zijn een zeldzaam maar belangrijk type dubbelster. Het zijn potentiële supernova-voorlopers; sommige fuseren tot massieve roterende witte dwergen, en ze zenden ook zwaartekrachtgolfstraling uit. Van Roestel gaat gegevens van de Nederlandse BlackGEM telescope combineren met data van andere telescopen en nieuwe machine learning-methoden gebruiken om de populatie van witte-dwergdubbelsterren over de hele hemel te ontdekken. Door de waargenomen populatie en kenmerken te vergelijken met computermodellen, wil hij bepalen hoe deze dubbele witte dwergen hun leven eindigen.

• Dr. Jamie Townsend (Informatics Institute): Neurale netwerken voor efficiënte opslag en communicatie van informatie
    Het brein is een extreem efficiënt systeem voor het opslaan en communiceren van informatie. In dit project wil Townsend met het gebruik van neurale netwerken, geïnspireerd door de mechanismen in de hersenen, datacompressie verbeteren. Dit zal snellere internetcommunicatie en efficiëntere opslag van computerbestanden mogelijk maken.

• Dr. Jeroen Zuiddam (Korteweg-de Vries Institute for Mathematics): Structuur en toepassingen van asymptotische spectra
    De theorie van asymptotische spectra van Strassen is een wiskundig gereedschap ontwikkeld om asymptotische problemen in de wiskunde, informatica en natuurkunde te begrijpen, in het bijzonder het probleem van snelle matrixvermenigvuldiging. In dit project bouwt Zuiddam aan nieuwe richtingen in de structurele kant en de toepassingen van deze theorie.