Drie onlangs gepromoveerde UvA-wetenschappers onytvangen Rubicon-financiering van NWO en ZonMw om onderzoek te doen aan buitenlandse topinstituten. De laureaten zijn: scheikundige Eduard Bobylev, sterrenkundige Ines Pastor Marazuela en filosoof en sociaal-cultureel onderzoeker Alex Thinius.

Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. In totaal kennen NWO en ZonMw deze ronde aan 15 wetenschappers een Rubiconbeurs toe.

De UvA-laureaten

• Eduard Bobylev (Scheikunde): Elektrische gel om brandstoffen te produceren uit hernieuwbare grondstoffen
    Een omzetting van het broeikasgas koolstofdioxide in brandstoffen zal zorgen voor een betere energiezekerheid en is een stap in het tegengaan van de wereldwijde klimaatverandering. Het onderwerp van Bobylevs multidisciplinaire studie is om nieuwe gels te ontwikkelen die koolstofdioxide omzetten in brandstoffen met behulp van elektriciteit.

Bobylev gaat voor een periode van 24 maanden naar het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten. Lees hier meer over zijn onderzoek.

• Inez Pastor-Marazuela (Sterrenkunde): De oorsprong ontrafelen van snelle radioflitsen (FRBs)
    Er blijken snelle radioflitsen uit het verre heelal te komen, heel fel en kort. Deze ‘Fast Radio Bursts’ zijn buitengewoon krachtig. Meestal betreft het een enkele schicht, maar sommige flitsen herhalen. Hun oorsprong is onbekend. Pastor-Marazuela wil dit ontrafelen door heel gevoelige waarnemingen te doen met de MeerKAT radiotelescoop.

Pastor-Marazuela gaat voor een periode van 24 maanden naar de University of Manchester in het Verenigd Koninkrijk.

• Alex Thinius (Literatuur- en taalwetenschap): De herconceptualisering van geslachtsverschillen
    Biowetenschappers zoeken tegenwoordig naar een complex begrip van sekse en gender om onderzoek en gezondheidszorg voor iedereen te verbeteren. In dit project analyseert Thinius de concepten en metaforen die biowetenschappers hiervoor gebruiken. Het doel is om deze begripsvorming te verbeteren voor een dynamisch en pluralistisch begrip van de seksen.

Thinius gaat voor een periode van 12 maanden naar het GenderSci Lab van Harvard University in de Verenigde Staten.

Over Rubicon

Met een Rubiconbeurs kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO/ZonMw zo'n zestig jonge onderzoekers financieren binnen het Rubicon-programa (voor een totaalbedrag van 7 miljoen euro, verdeeld over 3 rondes). De toekenningen uit dit bericht betreffen de eerste financieringsronde van 2022.