Kortdurende explosies rond zwarte gaten en neutronensterren zijn vaak signalen van latere grotere uitbarstingen. Wij bestuderen de explosies en de straling en de deeltjes die van de explosie komen. We kijken onder andere naar zogeheten Fast Radio Bursts, naar Gamma-ray Bursts, en naar röntgensterren. We bestuderen niet alleen explosies, maar kijken ook naar de regelmatige stroom deeltjes die rond de kernen van sterrenstelsels worden uitgestoten.
The supernova remnant Cassiopeia A (Cas A) as observed by the Chandra X-ray Observatory. Cas A is oneof the youngest supernova remnants, with an age of about 340 yr old. Different colors in this image correspond to differently freshly synthesised elements:red is oxygen-rich gas, green silicon-rich, and blue is iron-rich. The small dot near the center is the neutron starthat was created during the supernova event.The size of this remnant is about 5 arcminutes, corresponding to 5 parsec (15 light years).
Supernovarestant Cas A

Die stromen liggen mogelijk aan de basis van de haperende groei van sterrenstelsels. Voor ons onderzoek werken we samen met GRavitation AstroParticle Physics Amsterdam (GRAPPA). In de toekomst willen we de metingen aan zwaartekrachtsgolven proberen te verbinden met de kortdurende explosies die we zien. Zo hopen we meer te weten te komen over de invloed van zwarte gaten, over Fast Radio Bursts en over nieuwe, nog niet ontdekte exotische objecten.

Trefwoorden

Gamma rays, Fast Radio Bursts, FRBs, Soft Gamma Repeaters, gamma-ray pulsars, X-ray transients, MHD jets, gravitational waves, black-hole feedback, relativistic jets

Faciliteiten

Huidig: Swift, Chandra, XMM, AstroSAT, LOFAR, WHT, VLT, aLIGO, large-scale computing