Tien jaar geleden bedachten professor Amanda Fisher, directeur van het MRC London Institute of Medical Sciences en wetenschapsjournalist en auteur Vivienne Parry een idee om de bijzondere bijdragen te vieren die vrouwelijke wetenschappers aan hun vakgebied hebben geleverd en die soms over het hoofd werden gezien ten gunste van hun mannelijke collega’s. Met de steun van Dr. Helen Pankhurst, vrouwenrechtenactiviste en achterkleindochter van Emmeline Pankhurst, noemden ze het prijzenprogramma Suffrage Science.

Op Internationale Vrouwendag 2011 werd de eerste groep van elf  'Suffrage Scientists' uit de biowetenschappen erkend. Hun prijzen waren met de hand vervaardigde juwelen, gemaakt door kunststudenten van Central Saint Martins-UAL, die met wetenschappers samenwerkten om stukken te ontwerpen die geïnspireerd waren door onderzoek en door de suffragettebeweging. Maar in plaats van steeds nieuwe sieraden voor de volgende onderscheidingen te laten ontwerpen, kiest elke ontvanger aan wie zij haar onderscheiding wil doorgeven, waardoor inmiddels een uitgebreide ‘stamboom’ is ontstaan van bijzondere wetenschappers en communicatoren.

Naarmate de estafette vorderde, werden nieuwe takken van het Suffrage Science-programma ontwikkeld - het onderdeel ‘Engineering and Physical Sciences’ werd opgericht in 2013, en het onderdeel ‘Maths and Computing’ volgde in 2016. De Suffrage Science-familie telt nu 148 leden en op maandag 8 maart 2021, wanneer de regeling tien jaar bestaat, zullen er nog eens 12 bijkomen.

Bij de vijfde uitreiking van de prijzen voor 'Engineering and Physical Sciences' op 8 maart zal presentatrice Vivienne Parry het thema van Internationale Vrouwendag 2021, #ChoosetoChallenge, als uitgangspunt nemen en met een panel vooruitblikken op de komende tien jaar waarin vrouwen de wetenschap zullen veranderen. Professor Jocelyn Bell Burnell, een legendarische astrofysicus en groot pleitbezorger van diversiteit in bèta/techniek, maakt deel uit van het panel en zal ook een keynote-talk houden over het Bell Burnell Graduate Scholarship Fund (Institute of Physics) dat is opgericht met het geld dat zij kreeg uit de 2018 Special Breakthrough Prize in Fundamental Physics.

Elke eerdere ontvanger van de prijs koos aan wie zij haar 'erfstuk' wilde doorgeven. Amina Helmi nomineerde Samaya Nissanke met de volgende toelichting: "Samaya is een uitstekende onderzoeker die zich richt op een zeer actueel onderwerp in de moderne astrofysica, namelijk zwaartekrachtgolven en wat deze vertellen over de fusie van paren van neutronensterren en zwarte gaten. Ze maakte deel uit van de ontdekking van de allereerste samensmelting van twee neutronensterren, waarvan in 2017 zwaartekrachtgolven zijn waargenomen door de internationale LIGO- en Virgo-samenwerking. Ze maakte deel uit van het schrijfteam voor het ontdekkingsdocument en was verantwoordelijk voor het coördineren van de follow-upwaarnemingen door diverse telescopen. Ze is niet alleen een uitmuntende wetenschapper, maar ook een vurig en toegewijd pleitbezorger van diversiteit en inclusiviteit in de wetenschap, en daarbuiten. Ze is voorzitter van de Nederlandse Astronomy Equity and Inclusion Committee, die ze mede heeft opgericht."

Een collage met portretfotos van 9 vrouwen
De vrouwelijke groepsleden van Samaya Nissanke