De Nederlandse Sterrenkunde Olympiade wordt dit jaar georganiseerd door de astronomen van het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde van de Universiteit van Amsterdam. Tussen 7 april en 7 mei kunnen alle leerlingen uit 5 havo en 5 en 6 vwo de vragen van de voorronde downloaden van sterrenkunde-olympiade.nl. Op 14, 15 en 16 juni is er voor de beste inzenders een programma met hoorcolleges, werkcolleges, rondleidingen, leuke activiteiten en natuurlijk met de finalevragen.
Het logo van de Sterrenkundeolympiade 2023

De hoofdprijs van de Sterrenkunde Olympiade is traditiegetrouw een waarneemreis naar het Roque de los Muchachos Observatorium op het Canarische eiland La Palma. Daar mag de winnaar verschillende grote telescopen bezoeken.

De Nederlandse Sterrenkunde Olympiade is een jaarlijkse wedstrijd voor middelbare scholieren die geïnteresseerd zijn in natuur- en sterrenkunde. De olympiade wordt afwisselend georganiseerd door een van de sterrenkundige instituten van de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden en Nijmegen. Die vier instituten vormen samen de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA).