De bibliotheektelescoop

Het idee voor dit project is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, waar het Library Telescope Project ooit werd bedacht door amateurastronoom Marc Stowbridge. Intussen is in vrijwel iedere staat in Amerika minimaal één bibliotheek te vinden waar een telescoop te lenen is.

Copyright: Esther Hanko
Ik las voor het eerst over het Library Telescope Project in 2014, in een tijdschrift voor amateurastronomen en heb het altijd zo’n fantastisch idee gevonden! Omdat we momenteel vanwege Corona geen sterrenkijkavonden kunnen organiseren bij het API, vond ik dit een mooi moment om een telescoop naar de mensen toe te brengen in plaats van andersom. Initiatiefnemer Esther Hanko van API

Astronomische objecten spotten

De sterrenkijker is door de UvA op een paar punten aangepast en verduurzaamd maar is verder een vrij gangbare beginnerstelescoop. De telescoop kan voor een periode van drie weken gratis geleend worden. Hanko: ‘Zodat er tussen de bewolkte nachten genoeg kans is om de telescoop ook te gebruiken’. Bij de sterrenkijker zitten een zoomlens, een handleiding en een lijst met astronomische objecten die de gebruiker kan bekijken, zelfs met een relatief kleine telescoop in lichtvervuild Amsterdam.

Reserveren is wel noodzakelijk, dit kan door een mail te sturen naar collectie@oba.nl onder vermelding van naam, telefoonnummer en OBA-pasnummer, en in het onderwerpveld ‘telescoop’. De OBA maakt hierna een afspraak voor de uitlening.

De documentatie is vrij beschikbaar op bibliotheektelescoop.nl (Nederlands, aangepast voor de Nederlandse situatie) of librarytelescope.org (brondocumentatie in het Engels) zodat geïnteresseerde sterrenwachten en bibliotheken in het hele land zelf ook kunnen starten met het uitlenen van een sterrenkijker.

Het project van API en OBA zal in eerste instantie zes maanden lopen, en daarna geëvalueerd worden. Als het project succesvol is, zal de uitleen verlengd worden en uitgebreid worden met meer telescopen.

E. (Esther) Hanko MA

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica